Log in

Het juiste bericht, bij de juiste persoon

Het gaat er tegenwoordig stevig aan toe in de digitale publieke ruimte. Sociale media worden volop ingezet in verkiezingscampagnes. Zowel de Amerikaanse presidentsverkiezingen als het EU-referendum in het Verenigd Koninkrijk zijn zo beïnvloed. Het juiste bericht op het juiste moment bij de juiste persoon krijgen: daar draait het om. Subtiele algoritmes zijn er in geslaagd de politiek in haar huidige vorm te veranderen. Ook bij ons zal dit niet zonder gevolgen zijn.

ZO WIN JE VANDAAG HET POLITIEKE GEVECHT

Wat vraagt u voor uw stem?
Philippe De Vries
Waarom argumenten niet voldoende zijn
Ruben Mersch
Die andere taalstrijd
Jan-Pieter Everaerts
Het juiste bericht, bij de juiste persoon
Jurgen Masure en Candice Douret

Politieke campagnes en communicatie maken anno 2018 een verandering van jewelste door. Waar men vroeger uitsluitend aan de fabriekspoorten of stations stond om mensen te sensibiliseren, gebeurt dit vandaag ook online. Het gros van het beoogde doelpubliek kan je vandaag via sociale media bereiken.

Slechts tien jaar had sociale media nodig om zich in het midden van ons bestaan én van de 21ste eeuw te positioneren. In dit digitale tijdperk verspreiden we gretig ideeën en standpunten via gedeelde hashtags, foto's, video's en likes. De gecombineerde kracht van platforms, zoals Facebook, Twitter, Instagram en YouTube, helpt om politieke tegenstand te omzeilen...

Samenleving en politiek, Jaargang 25, 2018, nr. 1 (januari), pagina 22 tot 28