Steek vrouwen niet onder stoelen of banken. Laat ze zien. Op meetings. In promotiecampagnes. Of als auteurs in progressieve tijdschriften. Ik zeg zo maar wat.
Vond u het ook zo'n boeiende SamPol? Ik alvast wel. Al moet ik bekennen dat ik bij het lezen van de inhoudstabel even de wenkbrauwen gefronst heb.
Waarom? Omwille van wat ontbrak: voldoende vrouwelijke auteurs. Slechts 6 van de 25 auteurs in dit nummer zijn vrouw. Het is veelzeggend dat zelfs een progressief tijdschrift als SamPol er niet in slaagt meer vrouwelijke auteurs een stem te geven. Want representatie en visibiliteit zijn belangrijke aspecten in het sluiten van de gender gap. Daarnaast is de realiteit natuurlijk wat ze is: er zijn minder vrouwen actief op hoge posities in het bedrijfsleven dan mannen. De redenen hiervoor zijn divers en gekend. Van het glazen plafond tot de lekkende pijplijn, van zwangerschapsdiscriminatie tot ongewenst seksueel gedrag op het werk. Uit het recentste loonkloofrapport van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen blijkt dat er nog steeds een kloof van bijna 10% gaapt tussen vrouwelijke werknemers en hun mannelijke evenknieën.
Met veel plezier bezorg ik u, de volhardende lezer, op de laatste bladzijde van dit mooie magazine dus enkele nuttige tips om de genderdiversiteit in haar of zijn bedrijf te bevorderen. We weten dat diverse teams tal van positieve effecten hebben op het bedrijfsleven. U heeft er dus enkel baat bij.
Tip 1: Verandering van spijs doet eten
Ziet u bij een sollicitatie of promotie een blanke man met bril voor u?
Stap 1: Kijk na of u niet per ongeluk voor een spiegel staat.
Stap 2: Reflecteer kritisch of u deze persoon kiest op basis van zijn capaciteiten of dat uw buikgevoel de overhand neemt. We weten immers dat de meeste mensen onbewust de neiging hebben mensen aan te nemen die op hen lijken. Kijk ook even na of uw selectiecriteria niet te veel op maat van de man, en niet op maat van de functie, zijn geschreven.
Stap 3: Kies op basis van capaciteiten, ook voor wie niet op u lijkt.
Tip 2: Hou de moeders aan boord
Kondigt een vrouwelijke werkneemster een zwangerschap aan, net op het moment dat u overweegt haar een promotie te geven? Twijfel niet langer. Ontkurk de (alcoholvrije) champagnefles en breng de vrouw het goede nieuws. Jonge moeders mogen na hun bevalling dan een tijdje afwezig zijn, ze komen na deze verrijkende levenservaring terug naar de werkvloer met ongeziene multi-tasking skills, een sterk gevoel voor efficiëntie en een vergroot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik verzeker u, die kolfpauzes neemt u er met de glimlach bij!
Tip 3: Zet vrouwen in de kijker
Vrouwelijke rolmodellen stimuleren meisjes om te geloven in een eigen carrière in de bedrijfswereld. Steek vrouwen dus niet onder stoelen of banken. Laat ze zien. Op meetings. In promotiecampagnes. Of als auteurs in progressieve tijdschriften. Ik zeg zo maar wat.
Samenleving & Politiek, Jaargang 27, 2020, nr. 1 (januari), pagina 88
Abonneer je op Samenleving & Politiek
Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via
info@sampol.be
of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de
Algemene voorwaarden.
Je betaalt liever via overschrijving?
Abonneren kan ook uit het buitenland.
*Ontdek onze SamPol draagtas.