Een analyse van tweets tijdens de verkiezingscampagnes van 2019 en 2024 toont aan dat vrouwelijke politici minder vaak negatieve berichten versturen naar hun tegenstanders, maar even vaak doelwit zijn van aanvallen als hun mannelijke collega’s.
Negatieve campagnes. Ze roepen vaak beelden op van harde aanvallen en grove taal. Maar wat betekent negative campaigning precies? Dat hangt ervan af wie je het vraagt. Voor de meeste kiezers omvat het elke aanval op een politieke tegenstander. Deze ruime interpretatie wordt ook vaak toegepast in kwantitatief onderzoek, omdat het subjectieve oordelen minimaliseert en onderzoeksresultaten betrouwbaarder maakt. Campagnevoerders en politici hanteren echter een striktere benadering, waarbij enkel onware, misleidende of irrelevante informatie als negative campaigning worden beschouwd.((1)) In deze studie is gekozen voor de brede benadering om consistentie en vergelijkbaarheid te waarborgen.
Negatieve campagnes hebben een slechte reputatie, en...
De rest van dit artikel is enkel beschikbaar voor onze abonnees.
Al abonnee? Log hier in.
Nog geen abonnee? Onze abonnementsformules.
Samenleving & Politiek, Jaargang 31, 2024, nr. 10 (december), pagina 19 tot 24
POLITICOLOGEN BLIKKEN TERUG OP 9 JUNI 2024
Abonneer je op Samenleving & Politiek
Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via
info@sampol.be
of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de
Algemene voorwaarden.
Je betaalt liever via overschrijving?
Abonneren kan ook uit het buitenland.
*Ontdek onze SamPol draagtas.