Abonneer Log in

De Schoonmoeder aller Verkiezingen

Project in de kijker

Samenleving & Politiek, Jaargang 21, 2014, nr. 5 (mei), pagina 57 tot 59

De strijd van de verkiezingscampagnes wordt gretig gevoerd in televisiestudio’s en via politieke krantencolumns, en helaas ook al te vaak boven de hoofden van jonge mensen. De Ambrassade bood met het project ‘De Schoonmoeder aller Verkiezingen’ deze campagne, maar hopelijk ook na 25 mei, jongeren de kans om mee te wegen op het politieke en maatschappelijke debat.

DE SCHOONMOEDER IN EEN NOTENDOP

Om hen te inspireren, werden de jongeren in februari twee dagen lang ondergedompeld in een bad van thema’s en methodieken. Ze gingen op zoek naar topics die hen nauw aan het hart liggen en waarmee zij verder aan de slag wilden gaan. Gewapend met nog meer vaardigheden en kennis werden ze klaargestoomd voor de volgende fase van het project.

Vervolgens gingen de jongeren in dialoog met andere jongeren uit hun buurt over hun thema. Benefietfeestjes, koken met eigen geteelde groenten, foto-acties, debatten, fietstochten, … je kon het zo gek niet bedenken of het werd gedaan.

Met al deze ervaringen in de rugzak, zakten de deelnemers op 22 maart af naar het Muntpunt in Brussel, de thuishaven van het project. Een hele dag brainstormen, gesprekken voeren, foto shoots, … resulteerde in prachtige campagnebeelden en -slogans. Doorheen de verschillende zelfgekozen thema’s tekenden zich 5 gezamenlijke strijdpunten af. De jongeren bundelden hun krachten om er samen campagne rond te voeren.

Samen met de deelnemers van Helden van Later (een ideeënwedstrijd van Karuur vzw) namen de Schoonmoeder-jongeren het Vlaams parlement over op 30 april. De borstbeelden van de winnaars van Helden en de campagneaffiches van De Schoonmoeder werden onthuld. Verder gingen de jongeren in dialoog met de aanwezige politici en maakten ze hun strijdpunten kenbaar die zij op de politieke agenda willen in de aanloop naar de verkiezingen van 25 mei. En nog lang daarna.

ONZE 5 STRIJDPUNTEN

Onderwijs op MAAT

  1. Wij willen divers leren.
  2. De maatschappij is een uitzonderlijke aquarium met vissen van alle soorten. Voor al deze soorten moet er voldoende water en zuurstof zijn. Jongeren van vandaag willen elke leerling erkennen in zijn anders zijn. En elke andere moet dus ook een plaatsje krijgen in ons onderwijs.
    - Gelijkwaardigheid is een basisrecht, dat ook zijn uitwerking moet vinden in het onderwijs.

  3. Wij willen breed leren.

  4. Ons onderwijs en onze school moeten in het verlengde liggen van ons leven. Onderricht over maatschappij en democratie is van groot belang.

  5. School moet zich focussen op life skills.

  6. Wij willen een brede en open school.
    - Informeel en niet-formeel leren zijn minstens even waardevol. Het onderwijs heeft geen alleenrecht op het vormen en leren van jongeren. Leren is meer dan naar school gaan.

  7. Wij willen op onze eigen manier leren.

  8. Vertrekkende vanuit onze eigen leefwereld. Afwisselend en uitdagend. Gericht op experimenteren, ontdekken en ervaren.

  9. Wij willen aan de slag mogen en kunnen gaan met onze talenten en hun interesses.

  10. Wij willen echt onderwijs op maat. Iedereen leert anders, iedereen heeft andere vragen, noden en behoeften. Ons onderwijs moet er staan voor iedereen.

Wij willen mee onze samenleving maken

  1. Zorg ervoor dat jongeren over voldoende politieke en maatschappelijke kennis beschikken.
    Onderwijs en media kunnen hierin een belangrijke rol spelen. We denken bijvoorbeeld aan methodieken en pakketten voor scholen, actualiteitsexamens, maatschappelijke en actuele thema’s in de leerplannen van meerdere vakken. Maar ook bestaande actualiteitsprogramma’s verjongen of programma’s die al jongerenproof zijn, bekender maken (‘Kevser gaat stemmen’), … behoren tot de mogelijkheden.

  2. Zorg ervoor dat jongeren vanaf 16 jaar kunnen gaan stemmen.
    Jongeren die beter op de hoogte zijn, betrokken zijn en een mening of visie kunnen vormen, zullen makkelijker een stem uitbrengen.

  3. Zorg ervoor dat er Jeugdraden zijn op élk beleidsniveau. Geef Jeugdraden een meer bindend karakter. Adviezen zijn niet genoeg.

Kansen creëren is zuurstof geven

  1. Armoede
  2. Een Europees basisinkomen boven de armoedegrens is voor ons het absolute minimum. Maar daarnaast zijn er nog enkele andere sporen nodig: · Werk op maat, respectvol werk, duurzaam werk, flexibel werk. · Kwaliteitsvolle dienstverlening op maat. Diensten, mensen, organisaties die je ondersteunen en met jou op zoek naar een kansenvol bestaan. Aandacht voor de contextvoorwaarden en het gevaar van de neerwaartse spiraal, zijn van belang.
  3. Elke jongere heeft recht op alle kansen. Kansen om zichzelf te ontplooien, om zijn/haar capaciteiten op de proef te stellen en te experimenteren met frisse ideeën. Empowerde jongeren zijn de sleutel naar een beloftevolle toekomst.

  4. Open grenzen

  5. Het opentrekken van de grenzen heeft heel wat kansen geboden, maar stelt ons ook voor nieuwe vraagstukken. Een eenduidiger beleid en positieve beeldvorming in de media rond migratie en migranten zijn de uitdagingen voor de volgende beleidsperiode.

Hoe willen wij duurzaam leven/consumeren?

  • Kleine boeren die aan biologische landbouw willen doen, zouden van de overheid belastingvoordelen moeten krijgen, zodat goed gedrag wordt beloond en de vervuiler betaalt.
  • De overheid zou een bewustwordingscampagne moeten opzetten, gericht op het terugdringen van voedselverspilling door consumenten.
  • De overheid moet ervoor zorgen dat PET-flessen herbruikbaar zijn en dat er statiegeld komt op alle blikjes en PET-flessen.
  • Het is belangrijk om bij de nieuwe beleidsplannen op het gebied van duurzame ontwikkeling ook jongeren te betrekken.

Kwaliteitsvol werk voor iedereen

  • Wij, jongeren, willen wél werken. Graag zelfs, maar niet aan eender welke voorwaarde. Als we werken, willen we niet het gevoel hebben op een dumpingberg terecht te komen. We hebben nood aan informatie. Informatie over de mogelijkheden die open liggen na het middelbaar onderwijs, maar ook over de opties waar je al van kan genieten tijdens het secundair.
  • De arbeidsmarkt lijkt soms op een doolhof waar behoorlijk wat monsters en valkuilen in verstopt zitten. Een arbeidsmarkt op mensenmaat zou heel wat vriendelijker zijn. Ondersteun de werknemers en werkzoekenden in hun werkgroei.
  • Wij kunnen dingen die jullie, jongeren van vroeger, niet kunnen. Maak daar gebruik van. Wij zijn jong en we willen wat. We hebben nieuwe, toffe ideeën en willen die tot uitvoer brengen. Onze ideeën gaan alle kanten op. Ons potentieel en talent staan te springen om gebruikt te worden of om er zelf mee aan de slag te gaan. En dan botsen we tegen een muur. Werkgevers kijken nog te veel naar de papiertjes die we verzameld hebben: diploma’s, getuigschriften en andere officiële attesten.
  • Geef ons, jongeren, de kans om op een eenvoudige manier ons talent, onze jonge kracht, onze moed te verwezenlijken zonder eerst een formulierinvulexpert te moeten zijn.

Nancy De Backer
Medewerker verkiezingsproject De Ambrassade vzw

Samenleving & Politiek, Jaargang 21, 2014, nr. 5 (mei), pagina 57 tot 59