Log in

Netwerk Duurzame Mobiliteit

Project in de kijker

Samenleving & Politiek, Jaargang 22, 2015, nr. 9 (november), pagina 70 tot 71

Mobiliteitsbudget, trajectcontrole, waterbus, #dieselgate, spoorstaking, fileleed, e-fietsen, mobiliteitsplan of trage wegen. Wie doorheen de actualiteit van de voorbije weken struint, hoeft niet lang op zoek: mobiliteit is alomtegenwoordig en beroert de gemoederen. Logisch, zo goed als iedereen verplaatst zich dagelijks. Van A naar B en terug. Was het mobiliteitsdebat maar zo eenvoudig. De raakvlakken met tal van maatschappelijke kwesties zorgen voor een complexiteit waar je soms tureluurs van wordt. Toch waagt het Netwerk Duurzame Mobiliteit zich er aan. Vanuit een duidelijke positie: de keuze voor duurzame verandering naar een evenwichtig mobiliteitssysteem zonder hypotheek op onze toekomst.

Laten we maar even raken aan de complexiteit van mobiliteit. Zowat alle economische activiteiten draaien op de mallemolen van verplaatsingen. Het is dus een belangrijke factor van onze welvaart. Maar naast de duidelijke win bezorgt de mobiliteit van vandaag ons ook een pak kosten. Brandstof of een treinticket bijvoorbeeld, maar ook de investeringen van de overheid in zeg maar wegdek of bussen. Denk ook aan de zware menselijke tol van te veel verkeersslachtoffers. En het gaat verder. Niet alles is even eenvoudig te becijferen, maar ons huidig mobiliteitssysteem bezorgt de maatschappij een gezondheids- en milieufactuur waar elk weldenkend mens toch even van moet slikken. Bovendien sluit datzelfde systeem heel wat mensen uit. Vervoersarmoede, jawel.

DUURZAME MOBILITEIT IS EVENWICHTIGE MOBILITEIT

Samengevat? ‘Business as usual’ is geen optie. We moeten evolueren en innoveren. Kiezen dus. Het resultaat van hoe, hoe het niet of hoe traag het kan, lezen we dagelijks in de krant. Enkele organisaties laten dat niet zomaar zijn beloop en kiezen resoluut voor het verduurzamen van de mobiliteit. In hun koepel Netwerk Duurzame Mobiliteit bundelen Autodelen.net, Bond Beter Leefmilieu, Fietsersbond, Mobiel 21, Taxistop, Trage Wegen, TreinTramBus en Voetgangersbeweging de krachten. Voor hen is die duurzame mobiliteit een evenwicht tussen de sociale, economische en ecologische aspecten van mobiliteit. Het Netwerk Duurzame Mobiliteit streeft dus naar een nieuw of minstens aangepast mobiliteitssysteem waarin iedereen veilig, aan een aanvaardbare kostprijs en zonder de omgeving schade te berokkenen, zijn of haar activiteiten kan ontplooien.

De acht leden van het Netwerk Duurzame Mobiliteit, maar ook heel wat partners met eenzelfde ambitie en engagement, zetten daarom alles in het werk om het verduurzamen van ons mobiliteitssysteem te versnellen en weerwerk te bieden tegen de hardnekkigheid van status quo. De boodschap van die alliantie is duidelijk: we moeten ons met z’n allen minder en minder ver verplaatsen. Dat kan met nieuwe technologische mogelijkheden. Maar vooral door onze samenleving zo in te richten dat (verre) verplaatsingen simpelweg minder noodzakelijk zijn. Kiezen voor nabijheid. Waardoor we ons ook anders gaan verplaatsen: stappen en trappen voor kleine afstanden, goed openbaar vervoer en gedeeld autogebruik wanneer het verder moet. En niet in het minst, anders omgaan met autobezit en -gebruik. Een mobiliteitssysteem dus die onze auto niet langer verheerlijkt.

HISTORY REPEATING

Even terug naar de actualiteit. Met het Netwerk Duurzame Mobiliteit (NDM) durven we ons wagen aan de uitspraak ‘de geschiedenis herhaalt zich’. Als we even op de berichten van de afgelopen weken terugkijken, zien we dat de ‘hot items’ van nu helemaal zo heet niet zijn. Zoals #dieselgate bijvoorbeeld (NDM in maart 2013: ‘Autofabrikanten zadelen kopers met duizenden euro extra kosten op’), het verplichten van de fietshelm bij jongeren (NDM in maart 2012: ‘Verplichting is geen goed idee, de discussie moet gevoerd worden in een breder debat over verkeersveiligheid’) of Jacqueline Galant die zich suf zoekt naar maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen (NDM in mei 2013: ‘Intelligente snelheidsaanpassing: het sterkste middel voor meer verkeersveiligheid’). Het Netwerk Duurzame Mobiliteit informeert en sensibiliseert dus proactief over actuele onderwerpen.

DRAAGVLAK VERSTERKT LATEN KLINKEN

De inspanningen brengen op. Het Netwerk Duurzame Mobiliteit en de aangesloten mobiliteitsverenigingen krijgen steeds meer metgezellen op het pad naar het verduurzamen van onze mobiliteit. Daarom zoeken we genetwerkt alle kansen op voor een bredere coalitie voor duurzame mobiliteit. Met mensen, organisaties, instanties, initiatieven en ondernemingen. Samen voeden en sturen we het debat. We versterken de stem voor duurzame mobiliteit zodat die tot bij de beleidsmakers klinkt. We zoeken de wisselwerking met compagnons op om ook zelf te blijven evolueren. Maar de pijlen richten zich ook op het brede publiek. Met ‘de Week van de Mobiliteit’. Met tal van campagnes en projecten, zoals ‘SMOVE.be - voor wie mee(r) wil autominderen’.

Bert Gilté
Coördinator Netwerk Duurzame Mobiliteit
www.duurzame-mobiliteit.be

Samenleving & Politiek, Jaargang 22, 2015, nr. 9 (november), pagina 70 tot 71