Log in

Wat vraagt u voor uw stem?

Het winnen van verkiezingen gaat steeds meer over het uitwerken en implementeren van een doordachte strategie. Een strategie die_ an sich _vaak weinig te maken heeft met politiek, maar steeds meer met een zogenaamde marktgeoriënteerde aanpak. De kiezer staat centraal en partijen waken zorgvuldig over de impressies en boodschappen die ze verspreiden. Die wordt steeds meer benaderd als een consument die moet worden overtuigd. Het uitgangspunt bij dit overtuigen is dat diezelfde kiezer niet zoekt naar informatie, maar naar confirmatie.

ZO WIN JE VANDAAG HET POLITIEKE GEVECHT

Waarom argumenten niet voldoende zijn
Ruben Mersch
Die andere taalstrijd
Jan-Pieter Everaerts
Het juiste bericht, bij de juiste persoon
Jurgen Masure en Candice Douret
Wat vraagt u voor uw stem?
Philippe De Vries

POLITIEK: EEN BUSINESS ALS EEN ANDERE

Het overweldigende succes van N-VA in 2014, de verkiezing van Donald Trump tot president, de onverwachte keuze van de Britse kiezer om de Europese Unie te verlaten, … Het zijn slechts enkele recente voorbeelden die voor opschudding hebben gezorgd en meermaals resulteerden in de vragen: hoe kan het dat we dat niet hebben zien aankomen en is dit het resultaat van een extreme verrechtsing van de politiek of is de kiezer helemaal de pedalen kwijt?

Elk van deze voorbeelden toontaan dat verkiezingen vandaag meer dan ooit worden gewonnen door de partij die luistert...

Samenleving en politiek, Jaargang 25, 2018, nr. 1 (januari), pagina 29 tot 34