Kan een historisch begrip van infrastructuur bijdragen aan meer rechtvaardige planningsconcepten voor de nevelstad vandaag?

Het buurtspoorwegennetwerk in België in 1929
Verspreide verstedelijking, of ‘sprawl’, wordt doorgaans beschouwd als een ongeplande vorm van verstedelijking. In tegenstelling tot stedenbouwkundige tradities in landen zoals Frankrijk en Nederland waar overheden sterk hebben ingezet op compacte, formele, stadsvernieuwing en stadsuitbreiding, lijken de uitgestrekte gebieden van lage dichtheden in regio’s van bijvoorbeeld België, Italië of Portugal, als onregelmatige nevels tussen steden. Tal van academici en stedenbouwkundigen verklaren deze conditie door de afwezigheid van een daadkrachtig ruimtelijk overheidsbeleid. Meer nog, sprawl wordt vaak gezien als het resultaat van een ‘laissez faire’ beleid, als een gebrek aan politieke wil voor het opzetten van visies en procedures om haar...
De rest van dit artikel is enkel beschikbaar voor onze abonnees.
Al abonnee? Log hier in.
Nog geen abonnee? Onze abonnementsformules.
Samenleving & Politiek, Jaargang 32, 2025, nr. 1 (januari), pagina 43 tot 48
Abonneer je op Samenleving & Politiek

Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via
info@sampol.be
of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de
Algemene voorwaarden.
Je betaalt liever via overschrijving?
Abonneren kan ook uit het buitenland.
*Ontdek onze SamPol draagtas.