Veelzeggend is de gebetenhondreactie van journalisten als een geïnterviewde durft te suggereren dat media een rol spelen in wat zich in de maatschappij afspeelt.

Uit een recente enquête (Knack, 5/4/2025) blijkt dat het vertrouwen van de Belgen in de klassieke media maar liefst drie keer zo groot is als dat in de sociale media. We spenderen veel tijd aan Facebook, X en Instagram, maar geloven er blijkbaar niet al te veel van. Dat getuigt van gezond verstand, want in de uit loopholes en echokamers opgetrokken spiegelpaleizen van de techmiljardairs krijg je – in ruil voor je privacy en je data – hoofdzakelijk bevestiging van je eigen mening en de daarbij horende feiten. Het aantrekkelijke, en meteen ook het problematische, aan sociale media is dat...
De rest van dit artikel is enkel beschikbaar voor onze abonnees.
Al abonnee? Log hier in.
Nog geen abonnee? Onze abonnementsformules.
Samenleving & Politiek, Jaargang 32, 2025, nr. 5 (mei), pagina 80
Abonneer je op Samenleving & Politiek

Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via
info@sampol.be
of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de
Algemene voorwaarden.
Je betaalt liever via overschrijving?
Abonneren kan ook uit het buitenland.
*Ontdek onze SamPol draagtas.