Ontransparante filters, commerciële prioriteiten en obscure algoritmes dreigen de diversiteit aan stemmen in het medialandschap ernstig te ondermijnen en het publieke debat verder te verschralen. Tegelijk biedt dit ook kansen voor kleine, alternatieve media.

Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 en de groeiende bezorgdheid over desinformatie hebben grote technologiebedrijven zoals Meta en Google hun algoritmes strenger afgesteld.((1)) Oorspronkelijk was het doel om de verspreiding van nepnieuws, haatzaaiende en opruiende content tegen te gaan, maar door de jaren kwamen we erachter dat er meer speelde.
Nieuwsorganisaties, van hun kant, zijn meer gaan inzetten op socialemediaplatformen als Facebook, Twitter en Instagram, een ontwikkeling die zich al vóór de verkiezing van Trump in 2016 had voltrokken. Doordat het lees-, kijk- en luisterpubliek van deze organisaties zich steeds meer online bevindt, zijn die organisaties steeds meer gaan inzetten...
De rest van dit artikel is enkel beschikbaar voor onze abonnees.
Al abonnee? Log hier in.
Nog geen abonnee? Onze abonnementsformules.
Samenleving & Politiek, Jaargang 32, 2025, nr. 5 (mei), pagina 6 tot 10
MEDIA
Abonneer je op Samenleving & Politiek

Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via
info@sampol.be
of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de
Algemene voorwaarden.
Je betaalt liever via overschrijving?
Abonneren kan ook uit het buitenland.
*Ontdek onze SamPol draagtas.