Woorden en beelden in het nieuws bepalen mee hoe we denken over migratie. Negatieve frames over asielzoekers, vluchtelingen en immigranten overheersen in de berichtgeving. Tegelijk zijn journalisten zich bewust over de manier waarop zij immigratienieuws brengen.

Tien jaar geleden, op 2 september 2015, stuurden nieuwsmedia een beeld de wereld in dat bij miljoenen mensen een gevoelige snaar raakte: het levenloze lichaam van de tweejarige kleuter Alan Kurdi, aangespoeld op een Turks strand. Dit aangrijpende beeld werd het symbool van de toenmalige vluchtelingencrisis en maakte de menselijke tragedie achter de crisis in één oogopslag voelbaar. Het dominante, negatieve beeld van immigratie verdween, of toch voor even: empathie, verantwoordelijkheid en menselijkheid stonden plots centraal in het nieuws. Toch was deze toon eerder een uitzondering.
Wetenschappelijk onderzoek is immers vrij eenduidig: immigratie wordt in nieuwsmedia overwegend negatief in beeld...
De rest van dit artikel is enkel beschikbaar voor onze abonnees.
Al abonnee? Log hier in.
Nog geen abonnee? Onze abonnementsformules.
Samenleving & Politiek, Jaargang 32, 2025, nr. 7 (september), pagina 42 tot 47
Abonneer je op Samenleving & Politiek

Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via
info@sampol.be
of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de
Algemene voorwaarden.
Je betaalt liever via overschrijving?
Abonneren kan ook uit het buitenland.
*Ontdek onze SamPol draagtas.