De socialemediadiëten bij het electoraat van de Vlaamse partijen tijdens de campagne van 9 juni 2024 lijken twee logica’s te volgen: traditionele versus de radicale partijen, en links versus rechts. Er zijn verrassende verschillen in de online ‘eetgewoonten’ van kiezers.
Het gebruik van sociale media is tegenwoordig wijdverspreid onder gekozen vertegenwoordigers. Vooral tijdens de verkiezingscampagne wordt het gebruik van sociale media door politici steeds meer onder de loep genomen, bijvoorbeeld in termen van bedragen die worden uitgegeven aan betaalde advertenties, of discours en communicatiestijl op verschillende platformen. De mate waarin burgers in België sociale media gebruiken, met name om politieke informatie te krijgen of te verspreiden tijdens campagnes, wordt daarentegen minder onderzocht. Bestaand onderzoek in andere landen laat zien dat mensen sociale media vooral gebruiken om in contact te komen met vrienden, voor entertainment of om nieuwsinhoud te krijgen.
Politiek...
De rest van dit artikel is enkel beschikbaar voor onze abonnees.
Al abonnee? Log hier in.
Nog geen abonnee? Onze abonnementsformules.
Samenleving & Politiek, Jaargang 31, 2024, nr. 10 (december), pagina 12 tot 18
POLITICOLOGEN BLIKKEN TERUG OP 9 JUNI 2024
Abonneer je op Samenleving & Politiek
Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via
info@sampol.be
of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de
Algemene voorwaarden.
Je betaalt liever via overschrijving?
Abonneren kan ook uit het buitenland.
*Ontdek onze SamPol draagtas.